SEO je skratka pochádzajúca z anglického Search engine optimization, teda optimalizácia pre vyhľadávače. Je to spôsob zvyšovania množstva a kvality návštevnosti stránky prostredníctvom výsledkov vyhľadávania. Iným slovom SEO pomáha ľuďom nájsť produkty alebo služby, ktoré hľadajú.

Ako to funguje?

Internetový vyhľadávací nástroj (na Slovensku je najpoužívanejším Google – avšak na rovnakom princípe fungujú všetky vyhľadávače) má v sebe tzv. prehľadávač. Tento prehľadávač zhromažďuje informáciu o všetkom obsahu, ktorý môže na internete nájsť. Následne prináša výsledky späť do vyhľadávača, ktorý vytvorí index. Tento index je napájaný algoritmom, ktorý sa pokúša zosúladiť všetky tieto údaje s dopytom. Vďaka tomuto systému sa vám po zadaní kľúčových slov vygeneruje vo vyhľadávači poradie webových stránok, ktoré zodpovedajú vášmu vyhľadávaniu.

Čo určuje poradie stránok v prehliadači?

Vyhľadávač zoraďuje webové stránky podľa aktivity stránky. Príkladom môže byť situácia, keď sa na stránku pridáva zaujímavý obsah, užívatelia tento obsah prezerajú a zdieľajú na sociálnych sieťach. S progresom stránky sa tak posúva aj jej miesto vo vyhľadávači, teda čím väčšia aktivita, tým lepšie poradie. Samozrejme, je jasné, že najväčšiu návštevnosť a mieru prekliku majú práve tie stránky, ktoré sa nachádzajú v zozname vyhľadávania na čo najvyššej pozícii, teda na popredných miestach (tzv. SERP).

Ako si vybudovať SEO pre vašu stránku?

SEO zvyšuje kvalitu stránky pre návštevníkov, ale taktiež pre prehliadacieho robota. Ako však môžete dosiahnúť kvalitné SEO?

 1.Pre návštevníka

Obsah stránky – Základom je vytvoriť kvalitný, dobre čitateľný obsah stránky, ktorý zaujme návštevníkov. Taktiež by ste nemali zanedbať ani pravidelné pridávanie noviniek, článkov a ostatného obsahu, pretože to vo vašich návštevníkoch vzbudí pocit, že u vás vždy nájdu niečo nové.

Dizajn stránky – Žijeme v dobe, keď je menej viac. Čistý dizajn s priehľadným rozdelením nadpisov a podnadpisov spolu s voľne uloženým textom vytvára dokonalé prostredie pre čitateľa.

URL adresa – Áno, hovoríte si, ako môže URL adresa ovplyvňovať kvalitu vašej stránky. Tiež ste už určite prehľadávali internet, zapáčil sa vám nejaký článok a chceli ste sa oň podeliť s blízkymi. Avšak, keď ste skopírovali adresu a prilepili ju do správy, zistili ste, že adresa je neskutočne dlhá. Vaše hodnotenie danej stránky okamžite kleslo a nakoniec ste príspevok ani neodoslali. Naopak, krátke a nemenné URL, ktoré opisuje, čo nájdete po otvorení, podporí ostatných užívateľov k odkazovaniu na stránku.

Aktivita na sociálnych sieťach – Likes, zdieľania, komentáre, recenzie… Zo všetkých dostupných vyhľadávačov práve Google kladie najvyšší dôraz na aktivitu na sociálnej sieti. Dokonca je to väčší indikátor, než množstvo spätných odkazov. Ako to dosiahnuť? Prepojením vašej stránky so sociálnou sieťou a ďalším budovaním obsahu.

2.Pre prehliadacieho robota

Používanie (X)HTML značiek podľa normových predpisov – Vďaka tomu vie robot zistiť dôležitosť nadpisov, podnadpisov a rôznych vyznačených slov v texte. Okrem tohto sa používajú tiež popisy, tituly a mnoho ďalších.

Použitie description a keywords – Tieto dôležité značky tiež určujú poradie v zozname, ktorý vygeneruje prehľadávač (SERP). Description predstavuje popis stránky, ktorý sa zobrazí, keď vyhľadávač nenájde vhodný text ku vyhľadávanému obsahu. Keywords, v preklade kľúčové slová, sú slová, ktoré charakterizujú obsah vašej stránky. Užívateľ príde do vyhľadávača, napíše slovo, o ktorom hľadá viac a v prípade, že máte tento obsah na vašej stránke, bude prítomná v zozname. Je však dôležité, aby kľúčové slová zodpovedali obsahu vašej stránky.